donderdag 24 augustus 2023

wc-deur met Charlie Chaplin

 Toen de trap was geschilderd besloot ik ook de kozijnen en deuren aan te pakken. Deze zijn in dezelfde neutrale kleur geschilderd. Het idee ontstond om de wc-deur ook te gaan opvrolijken.Dus heb ik het zwart-wit doorgevoerd.Omdat er veel schilderijen hangen is er al veel kleur in huis. Ik heb gebruik gemaakt van een rechtenvrije afbeelding. Het ontwerp is dus niet van mezelf. Ik heb eerst de tekening op gewenst formaat gemaakt. Ik heb hiervoor een rol blanco vliesbehang genomen. Er zijn immers niet zulke grote tekenvellen te krijgen. Toen de tekening af was heb ik de achterzijde met een grijs pastelkrijtje bewerkt. Dit doe ik met behulp van een groot raam omdat ik geen lichtbak heb. Dan kan de tekening op het werkstuk bevestigd worden dus het papier weer omdraaien. De tekening wordt dan overgetrokken.Als dat is gedaan laat de krijtsporen de afbeelding zien.

Het is natuurlijk anders schilderen dan wanneer je een schilderij maakt. Je bent met lak op waterbasis bezig en je kunt daar niet te lang door blijven strijken. Het wordt dan lelijk en streperig. Het is dus in meerdere dunne lagen aangebracht. De grijstinten zijn van beide kleuren gemengd. Deze deur is het eerste wat men bij binnenkomst ziet.















Geen opmerkingen: